1. Johdanto kiireeseen: Miten kiire syntyy, leviää ja tarttuu

LUKU 1: MITÄ KIIRE ON? [2:30] – Kiireen psykologia ja biologia [4:20] – Uhkareaktio [4:39] – Niukkuusansa [7:28] – Akuutti ja krooninen stressi [8:48]   LUKU 2: MISTÄ KIIRE SYNTYY? [9:47] – Moderni työelämä ja tehokkuus [11:08] – Kompleksisuuden seuraukset [12:00] – Työelämän muutospaineet [12:40]   LUKU 3: KIIRE EPIDEMIANA [13:38] – Kiireen tarttuminen [14:05] – Tunnetartunta [15:15] – Kulttuurinen leviäminen [15:55]   YHTEENVETO [17:30] – Subjektiivinen kiire [17:55] – Objektiivinen kiire [18:10] – Intersubjektiivinen kiire [18:35] – Ratkaisukeinot eri kiireisiin [18:54]

Huom: Videolla mainittu keskustelualue on käytössä vain ryhmäkurssilla.

OHJEET:
 

  • Katso osion videoluento (n. 20 min).
  • Pidä kirjaa kokemastasi kiireestä ja sen piirteistä muutaman päivän ajan esim. oheisen lomakkeen avulla.
  • Tee osion tehtävät (tehtäviin vievä painike sivun lopussa).

**

Tässä kurssin ensimmäisessä osassa tehdään lyhyt johdanto kiireeseen ilmiönä, ja tutustutaan kolmeen eri ulottuvuuteen joita kiireellä voi olla: subjektiiviseen, objektiiviseen ja jaettuun (tai intersubjektiiviseen).

Osion keskeiset teemat ja käsitteet:

  • Kiire psykologisena ja fysiologisena kokemuksena
  • Kiire ja niukkuusansa
  • Kiire systeemisenä ilmiönä: työn organisointi, johtaminen ja jatkuva muutos kiireen tuottajina
  • Kiirepuhe ja emotionaalinen tartunta
  • Mitä kiireenhallinta tarkoittaa?

Tässä osiossa, ja myöhemminkin kurssilla, teemme mm. erilaisia havainnointi-, ajattelu- ja suunnittelutehtäviä. Tehtävien tarkoitus on auttaa tiedostamaan ja ajattelemaan kiirettä ylipäänsä analyyttisemmin ja objektiivisemmin. Mutta miksi? Emmekö ajattele jo tarpeeksi objektiivisesti?

Yksi kiireen oireista on mm. kärsimättömyys, haluttomuus pysähtyä ajattelemaan vaikeita asioita ja pakottava tarve hypätä heti “konkreettisiin ratkaisuihin”. Syyt tälle tarpeelle ovat osin fysiologisia. Kiireen aiheuttama stressireaktio ohjaa verenkierron pois energiasyöpöltä otsalohkoltamme, ja sen sijaan varaa sen limbisen järjestelmän eli “vaistoaivojemme” käyttöön. Toisin sanoen aivomme päättelevät, että juuri nyt emme tarvitse korkeampia aivotoimintoja – kuten keskittymistä, suunnittelua, luovaa ajattelua, päättelyä tai tunteiden hallintaa.

Siksi yksi konkreettisimmista, tärkeimmistä ratkaisuista on opetella – niin hidasta kuin se onkin – vähitellen reagoimaan toisin. Opetella tiedostamaan kiiresignaaleita eli asioita, jotka laukaisevat paniikinomaisen tunteen, ja vähitellen oppia reagoimaan niihin muilla tavoin kuin kiireen tunteella ja siihen liittyvällä tyypillisellä kiirehtimisellä.

Kuten videolla opitaan, kiire on muutakin kuin tunne, mutta ensimmäinen askel kaiken kiireen hallintaan on siitä tietoiseksi tuleminen.

Toisin sanoen, tehtäviin ei ole sinänsä “oikeita” eikä “vääriä” vastauksiaSen tähden sinun ei tarvitse välittää “Läpäisit tentin” yms. ilmoituksista – ne kuuluvat yksinkertaisesti sivuston toiminnallisuuksiin ja tulevat käyttämämme kurssijärjestelmän mukana.

Kirjallisuutta:

  • Eriksen, Thomas Hylland: Hetken tyrannia (2003)
  • Mullainathan, Sendhil & Eldar Shafir: Scarcity – Why Having Too Little Means So Much (2013)
  • Neuvonen, Markus: Päätä viisaasti (2014)
  • Sapolsky, Robert: Why Zebras Don’t Get Ulcers (2004)
  • Schwartz, Tony: The Way We’re Working Isn’t Working (2010)
TakaisinKIIRE HALTUUN -verkkokurssi (itsenäinen)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *